Q.1.Passage (English and Hindi Translation with Questions and Answers)
In the age of rapid technological advancement, our reliance on gadgets has grown exponentially, from smartphones to smart watches. These devices have become extensions of ourselves, seamlessly integrated into our daily routines. They offer unparalleled convenience, connecting us instantly with people across the globe and providing access to a vast repository of information with a few taps. For many, this has led to increased productivity, better organization, and more efficient communication. The modern worker, for instance, can manage their schedule, respond to emails, and even participate in virtual meetings from virtually anywhere.
However, this constant connectivity comes with its own set of challenges. The line between our personal and professional lives has blurred, making it difficult to “switch off” even during holidays. The constant influx of notifications can lead to mental fatigue and a state of perpetual distraction, hindering deep focus and sustained creativity. Studies have also pointed to the potential health risks associated with excessive screen time, including eye strain, sleep disturbances, and a more sedentary lifestyle. The social fabric is also changing; while we may be more connected digitally, many argue that face-to-face interactions have diminished, leading to a sense of isolation and a decline in genuine human connection.
Ultimately, the future is not about rejecting technology but about finding a healthy balance. We must learn to harness the power of these tools without letting them control us. This requires conscious effort: setting boundaries for device usage, designating “screen-free” times, and making a deliberate choice to engage with the world beyond screens. By doing so, we can enjoy the benefits of technology while safeguarding our well-being and preserving the richness of our human relationships.
🪶 हिन्दी अनुवाद:
तेज़ी से बढ़ती तकनीकी प्रगति के युग में, हमारा गैजेट्स पर निर्भर होना बहुत तेज़ी से बढ़ा है — स्मार्टफोन से लेकर स्मार्टवॉच तक। ये उपकरण अब हमारे जीवन का हिस्सा बन गए हैं और हमारे रोज़मर्रा के कामों में सहज रूप से शामिल हो गए हैं। ये हमें अपार सुविधा प्रदान करते हैं — दुनिया भर के लोगों से तुरंत जुड़ने की क्षमता और कुछ ही टैप्स में विशाल मात्रा में जानकारी तक पहुँच। बहुत से लोगों के लिए इससे उत्पादकता (productivity) बढ़ी है, संगठन बेहतर हुआ है और संवाद (communication) अधिक प्रभावी बना है। आधुनिक कर्मचारी अब कहीं से भी अपना समय प्रबंधित कर सकता है, ईमेल का जवाब दे सकता है और वर्चुअल मीटिंग में भाग ले सकता है।
हालाँकि, यह निरंतर जुड़ाव (connectivity) अपनी चुनौतियों के साथ आता है। हमारी निजी और पेशेवर ज़िंदगी के बीच की रेखा धुंधली हो गई है, जिससे छुट्टियों के समय भी “स्विच ऑफ” करना मुश्किल हो गया है। लगातार नोटिफिकेशन आने से मानसिक थकान और ध्यान भटकने की स्थिति पैदा होती है, जिससे गहरी एकाग्रता और रचनात्मकता में कमी आती है। अध्ययनों ने यह भी बताया है कि अधिक स्क्रीन टाइम से कई स्वास्थ्य जोखिम होते हैं — जैसे आँखों पर ज़ोर, नींद में बाधा और निष्क्रिय (बैठे-बैठे) जीवनशैली। समाज की सामाजिक संरचना भी बदल रही है; भले ही हम डिजिटल रूप से अधिक जुड़े हुए हैं, लेकिन वास्तविक आमने-सामने बातचीत घट रही है, जिससे अकेलेपन की भावना और वास्तविक मानवीय संबंधों में गिरावट आई है।
आख़िरकार, भविष्य तकनीक को अस्वीकार करने के बारे में नहीं है, बल्कि इसके साथ एक स्वस्थ संतुलन बनाने के बारे में है। हमें इन उपकरणों की शक्ति का उपयोग करना सीखना चाहिए, लेकिन खुद को इनके नियंत्रण में नहीं आने देना चाहिए। इसके लिए सचेत प्रयास की आवश्यकता है — जैसे उपकरणों के उपयोग के लिए सीमाएँ तय करना, “स्क्रीन-फ्री समय” निर्धारित करना, और स्क्रीन से परे दुनिया से जुड़ने का निर्णय लेना। ऐसा करके हम तकनीक के लाभ उठा सकते हैं, साथ ही अपने स्वास्थ्य की रक्षा कर सकते हैं और अपने मानवीय संबंधों की समृद्धता बनाए रख सकते हैं।
🧩 Q.1 – Passage Answers (with Hindi Explanation)
(i) The phrase “extensions of ourselves” in the first paragraph suggests that gadgets are –
(a) Physical enhancements of our bodies.
(b) Tools that perform tasks we could not otherwise do.
(c) Deeply integrated into our daily lives and identities.
(d) Detachable accessories that we can easily replace.
✅ (c) Deeply integrated into our daily lives and identities.
📘 Explanation (हिन्दी में): इसका मतलब है कि ये उपकरण अब हमारे जीवन का हिस्सा बन चुके हैं — हम इन्हें अपने रोजमर्रा के कामों में इस्तेमाल करते हैं।
(ii) What is one of the main benefits of constant connectivity, according to the passage?
(a) Better sleep patterns
(b) Enhanced face-to-face interactions
(c) Access to a vast repository of information
(d) A more sedentary lifestyle
✅ (c) Access to a vast repository of information.
📘 Explanation (हिन्दी में): लगातार कनेक्टिविटी से हमें बहुत अधिक जानकारी तक तुरंत पहुँच मिलती है, जो काम को आसान बनाती है।
(iii) What is a negative consequence of the constant influx of notifications?
(a) Increased productivity
(b) Mental fatigue and distraction
(c) Deeper focus
(d) Better organization
✅ (b) Mental fatigue and distraction.
📘 Explanation (हिन्दी में): लगातार नोटिफिकेशन आने से मानसिक थकान होती है और ध्यान भटकता है।
(iv) The passage mentions that the line between personal and professional lives has blurred. What does this mean?
(a) People are working less from home.
(b) It is difficult to separate work from non-work time.
(c) Professionals are becoming more private.
(d) Personal life is becoming more important than professional life.
✅ (b) It is difficult to separate work from non-work time.
📘 Explanation (हिन्दी में): इसका मतलब है कि अब काम और निजी जीवन के बीच की सीमाएँ स्पष्ट नहीं रहीं — दोनों मिल गए हैं।
(v) What is a potential health risk mentioned in the passage due to excessive screen time?
(a) Weight gain
(b) Eye strain and sleep disturbances
(c) Improved eyesight
(d) Enhanced memory
✅ (b) Eye strain and sleep disturbances.
📘 Explanation (हिन्दी में): बहुत अधिक स्क्रीन देखने से आँखों में दर्द और नींद की समस्या जैसी स्वास्थ्य परेशानियाँ होती हैं।
(vi) What is changing in the social fabric due to increased digital connectivity?
(a) People are communicating more through face-to-face interactions.
(b) Genuine human connections are becoming stronger.
(c) Face-to-face interactions have diminished.
(d) People are becoming more outgoing and social.
✅ (c) Face-to-face interactions have diminished.
📘 Explanation (हिन्दी में): लोग अब आमने-सामने मिलने की बजाय ऑनलाइन बातचीत करते हैं, जिससे वास्तविक मानवीय संबंध कम हो रहे हैं।
(vii) According to the passage, what is the key to a healthy future with technology?
(a) Rejecting all forms of technology
(b) Using gadgets constantly to keep up with trends
(c) Finding a healthy balance and setting boundaries
(d) Working more hours to be more productive ✅ (c) Finding a healthy balance and setting boundaries.
📘 Explanation (हिन्दी में): तकनीक का सही उपयोग तभी संभव है जब हम सीमाएँ तय करें और संतुलन बनाए रखें।
(viii) What does the word “harness” mean in the context of the third paragraph?
(a) To restrict or limit
(b) To use and control for a specific purpose
(c) To discard completely
(d) To ignore its potential
✅ (b) To use and control for a specific purpose.
📘 Explanation (हिन्दी में): “Harness” का अर्थ है किसी चीज़ का सही उद्देश्य के लिए उपयोग और नियंत्रण करना।
(ix) The passage suggests that a sedentary lifestyle is a result of –
(a) Setting boundaries for device usage.
(b) Increased physical activity.
(c) Excessive screen time.
(d) Designated “screen-free” times.
✅ (c) Excessive screen time.
📘 Explanation (हिन्दी में): स्क्रीन के ज़्यादा उपयोग से लोग कम सक्रिय रहते हैं और बैठकर काम करते हैं, जिससे “sedentary lifestyle” बनती है।
(x) What is an example of a conscious effort suggested to balance technology usage?
(a) Ignoring notifications
(b) Working more efficiently
(c) Making a deliberate choice to engage with the world beyond screens
(d) Buying the latest gadgets
✅ (c) Making a deliberate choice to engage with the world beyond screens.
📘 Explanation (हिन्दी में): इसका मतलब है कि हमें जानबूझकर स्क्रीन से बाहर की दुनिया में समय बिताना चाहिए — जैसे परिवार, मित्र या प्रकृति के साथ।
✅ Final Answer Summary
| Q. No | Correct Option | English Answer | Hindi Explanation (संक्षेप में) |
| (i) | (c) | Deeply integrated into daily lives | गैजेट्स हमारे जीवन का हिस्सा बन गए हैं |
| (ii) | (c) | Access to vast information | तकनीक से बहुत जानकारी तक पहुँच |
| (iii) | (b) | Mental fatigue and distraction | नोटिफिकेशन से मानसिक थकान और ध्यान भंग |
| (iv) | (b) | Hard to separate work/personal life | काम और निजी जीवन में फर्क करना मुश्किल |
| (v) | (b) | Eye strain, sleep issues | आँखों की तकलीफ, नींद की समस्या |
| (vi) | (c) | Face-to-face contact diminished | आमने-सामने बातचीत कम हो गई |
| (vii) | (c) | Balance and boundaries | तकनीक में संतुलन बनाए रखना जरूरी |
| (viii) | (b) | Use and control for purpose | किसी चीज़ का सही उद्देश्य हेतु उपयोग |
| (ix) | (c) | Excessive screen time | स्क्रीन के ज़्यादा उपयोग से निष्क्रिय जीवन |
| (x) | (c) | Engage beyond screens | स्क्रीन से बाहर दुनिया से जुड़ना |
Q.2. Read the following passage and answer the questions given below –
Passage:
Effective speaking depends on effective listening. It takes energy to concentrate on hearing and to concentrate on understanding what has been heard. Incompetent listeners fail in a number of ways. First, they may drift. Their attention drifts from what the speaker is saying. Second, they may counter. They find counter-arguments to whatever a speaker may be saying. Third, they compete. Then, they filter. They exclude from their understanding those parts of the message which do not readily fit with their own frame of reference. Finally, they react. They let personal feelings about the speaker or subject override the significance of the message which is being sent. What can a listener do to be more effective? The first key to effective listening is the art of concentration. If a listener positively wishes to concentrate on receiving a message, his chances of success are high!
Posture too is important. Consider the impact made by a less competent listener who pushes his chair backward and slouches. An upright posture helps a listener’s concentration. At the same time, it is seen by the speaker to be a positive feature amongst his listeners. Effective listening skills have an impact on both the listener and the speaker.
Passage Translation in Hindi (गद्यांश का हिंदी अनुवाद):
प्रभावी बोलना, प्रभावी सुनने पर निर्भर करता है। सुनने और जो सुना गया है उसे समझने पर ध्यान केंद्रित करने में ऊर्जा लगती है। अयोग्य श्रोता कई तरीकों से असफल होते हैं।
पहला, वे भटक जाते हैं — उनका ध्यान वक्ता की बात से हट जाता है।
दूसरा, वे तर्क-वितर्क करते हैं — जो कुछ वक्ता कहता है उसके विपरीत दलीलें सोचते हैं।
तीसरा, वे प्रतिस्पर्धा करते हैं।
फिर, वे छानते हैं — वे केवल वही भाग समझते हैं जो उनके अपने दृष्टिकोण से मेल खाते हैं और बाकी को अनदेखा कर देते हैं।
अंत में, वे प्रतिक्रिया देते हैं — वे वक्ता या विषय के प्रति अपनी व्यक्तिगत भावनाओं को संदेश के महत्व से ऊपर रख देते हैं।
एक श्रोता अधिक प्रभावी कैसे बन सकता है? प्रभावी सुनने की पहली कुंजी एकाग्रता की कला है। यदि श्रोता सचमुच एकाग्र होकर संदेश को समझने की कोशिश करता है, तो उसकी सफलता की संभावना अधिक होती है।
बैठने का ढंग (posture) भी महत्वपूर्ण है। कम योग्य श्रोता जो कुर्सी पीछे खिसका कर ढीले ढाले बैठते हैं, वे नकारात्मक प्रभाव डालते हैं। सीधा बैठना एकाग्रता बढ़ाता है और वक्ता के लिए यह सकारात्मक संकेत होता है।
प्रभावी सुनने की क्षमता श्रोता और वक्ता — दोनों पर अच्छा प्रभाव डालती है।
Questions –
(i) Make notes of the above passage. Use abbreviations wherever necessary.
(ii) Supply suitable title to the above passage.
Answers:
(i) Notes:
- Importance of Listening
- Effective speaking depends on effective listening
- Needs energy & concentration
- Failures of Incompetent Listeners
- Drift – lose attention
- Counter – argue mentally
- Compete – try to dominate
- Filter – ignore unfitting parts
- React – allow personal feelings to interfere
- Improving Listening
- Key: Concentration
- Upright posture aids concentration & positive impression
Abbreviations Used:
- Eff. = Effective
- Lstng. = Listening
- Conc. = Concentration
(ii) Suitable Title:
Effective Listening
OR
The Art of Effective Listening
Summary in English:
The passage tells that good speaking depends on good listening. Ineffective listeners fail because they drift, argue, compete, or react emotionally. Effective listening needs concentration and proper posture, which benefits both speaker and listener.
Summary in Hindi (सारांश):
यह गद्यांश बताता है कि अच्छा बोलना अच्छे सुनने पर निर्भर करता है। अयोग्य श्रोता ध्यान भटकने, तर्क करने, प्रतिस्पर्धा करने या भावनात्मक प्रतिक्रिया देने के कारण असफल होते हैं। प्रभावी सुनने के लिए एकाग्रता और सही बैठने की मुद्रा आवश्यक है, जो वक्ता और श्रोता दोनों पर अच्छा प्रभाव डालती है।
✳️ SECTION – B (Writing)
Q.3 (Poster OR Notice)
(A) Poster on Road Safety Week
Heading:
🚦 ROAD SAFETY WEEK 🚦
Issued by: School Safety Club
Main Body:
👉 Follow traffic rules – Save lives!
👉 Always wear a helmet while driving two-wheelers.
👉 Do not use mobile phones while driving.
👉 Cross the road at zebra crossing.
👉 Speed thrills but kills!
👉 Be alert, be safe, and make others safe too.
Slogan:
“Safety Rules Are Life Rules – Follow Them Always!”
Issued by:
Secretary, School Safety Club
(B) Notice on Annual Function
ST. MARY’S SCHOOL, BIAORA
NOTICE
Date: 6 November, 2025
Subject: Annual Function – Invitation for Participation
All the students are hereby informed that our school will celebrate its Annual Function in the first week of December. Students who wish to take part in dance, song, drama, speech, or anchoring are requested to give their names to their class teachers by 15 November, 2025.
Exciting prizes will be awarded to the best performers.
(Signed)
Om Sharma
President, School Student Committee
🟩 Hindi Explanation (Q.3):
इस प्रश्न में या तो सड़क सुरक्षा पर एक पोस्टर बनाना था या वार्षिक समारोह पर सूचना (Notice) लिखनी थी।
ऊपर दोनों के उदाहरण दिए गए हैं।
पोस्टर में आकर्षक नारे और संदेश होते हैं, जबकि सूचना में तिथि, विषय और विवरण होते हैं।
Q.4 (Letter Writing)
(A) Letter to Collector – Ban Loudspeakers
From:
Priya Gupta,
Class XII (Science),
Govt. Girls Higher Secondary School,
Biaora.
To,
The District Collector,
Rajgarh (M.P.).
Subject: Request to impose a ban on use of loudspeakers during exams
Respected Sir,
I am a student of Class XII. Our final examinations are approaching next week. The continuous use of loudspeakers in nearby areas, especially during late hours, causes a lot of disturbance. It is becoming difficult for students to concentrate on their studies.
Therefore, I request you kindly to impose a temporary ban on the use of loudspeakers during examination days so that students can study in peace.
Thanking you,
Yours faithfully,
Priya Gupta
(B) Letter to Brother – Preparation for NEET
From:
Om Sharma,
B–7, Ekta Colony,
Guna (M.P.)
To,
Dear Rohan,
Subject: Guidance for preparing Maths and Science for NEET Exam
Dear Rohan,
I was glad to know that you are planning to appear in the NEET examination. You must study regularly and revise important concepts daily. Focus more on NCERT books for both Physics, Chemistry, and Biology. Make short notes and solve previous years’ question papers. Practice numerical problems daily to strengthen your concepts.
Remember, time management and confidence are the keys to success. Stay healthy, avoid stress, and keep a fixed timetable.
Best wishes for your success!
Yours lovingly,
Om Sharma
🟩 Hindi Explanation (Q.4):
यह प्रश्न पत्र लेखन पर आधारित था।
पहले पत्र में परीक्षा के समय लाउडस्पीकर पर प्रतिबंध की विनम्र मांग की गई है।
दूसरे पत्र में छोटे भाई को NEET परीक्षा की तैयारी के सुझाव दिए गए हैं।
Q.5 (Paragraph OR Report Writing)
(A) Paragraph –
(i) Man, Mobile and Computer :
In the modern world, man, mobile, and computer are deeply connected. Mobile phones and computers have made life fast and comfortable. They help us in communication, education, business, and entertainment. With a single click, we can connect to the whole world and get any information. However, their overuse has made people lazy and dependent on machines. Many people spend hours on mobile screens, forgetting real social interaction. Eyesight problems, stress, and lack of physical activity are becoming common. Therefore, it is important to use mobile and computer wisely. They are our best friends only when used for good purposes.
(ii) Harmful Effects of Junk Food :
Junk food is tasty but harmful to our health. It contains high amounts of fat, sugar, and salt, which cause obesity, heart diseases, and diabetes. Children and young people are most attracted to fast food like burgers, pizzas, and cold drinks. These foods lack essential nutrients needed for body growth and energy. Regular eating of junk food makes a person weak and tired. It also affects our concentration and mood. Instead of junk food, we should eat fresh fruits, vegetables, and homemade meals. Healthy food keeps our body fit and mind active. We must control our taste to live a long and healthy life.
(iii) Importance of English :
English is one of the most important languages in the world today. It is an international language and is spoken in almost every country. English is the language of science, aviation, computers, and diplomacy. Most of the books, websites, and documents are written in English. In India, it is used as a second language and connects people from different states. It helps students in higher studies and professionals in getting better job opportunities. In the modern world, English is essential for communication, especially in business and travel. Learning English opens the door to global knowledge and culture. Therefore, students should focus on learning English for their better future. It helps us become confident and successful in life.
(iv) A Horrible Accident :
Last Sunday, I witnessed a horrible accident near my school. A speeding car lost control and hit a bike crossing the road. The biker fell down and got serious injuries. People gathered immediately, and someone called an ambulance. Within a few minutes, the injured man was taken to the hospital. The driver of the car looked shocked and guilty. The scene was full of fear and panic. I realized how dangerous careless driving can be. Life is precious, and a small mistake on the road can destroy it forever. The incident taught me that we should always follow traffic rules and drive carefully to avoid such accidents.
(v) Value of Sports and Games :
Games and sports play a vital role in a student’s life. They help in the physical and mental development of individuals. Playing regularly keeps the body fit and the mind active. Sports teach values like discipline, teamwork, leadership, and time management. They help reduce stress and improve concentration in studies. A healthy mind lives in a healthy body, and sports ensure that balance. With growing pressure of academics, it is essential to take part in sports to stay refreshed and energetic. Whether indoor or outdoor, games should be a part of daily routine. Therefore, games and sports are not just activities of leisure, but an important part of education and life. They prepare students to face challenges with confidence and make them responsible citizens of tomorrow.
(vi) Pollution Problem : A Great Threat
Pollution has become one of the greatest threats to human life and the environment. It is mainly caused by smoke from vehicles, factories, and burning of waste materials. Water pollution occurs when harmful chemicals and plastics are dumped into rivers and seas. Air pollution makes breathing difficult and causes many diseases like asthma and lung cancer. Noise pollution disturbs our peace of mind and affects health too. Due to pollution, global warming and climate change are increasing rapidly. The balance of nature is being destroyed. To control pollution, we must plant more trees, use public transport, and avoid using plastic. Every citizen should take responsibility to keep the Earth clean and green for a healthy future.
(B) Report – Teacher’s Day Celebration in Your School
Report on Teacher’s Day Celebration
Teacher’s Day was celebrated in our school on 5th September 2025 with great enthusiasm. The function began with a welcome song followed by garlanding the portrait of Dr. Sarvepalli Radhakrishnan. Students presented speeches, poems, and cultural performances to express their gratitude. Our Principal addressed the gathering and appreciated the efforts of teachers. Gifts were given to all teachers by the students. The programme ended with the National Anthem. The celebration filled the school with joy and respect for our teachers.
SECTION – C (Grammar)
Q.6. Fill in the blanks –
(i)He……………speak English fluently. (can, need, dare)
(i) He can speak English fluently.
(Answer: can)
✅ Explanation (English):
“Can” is used to show ability. The sentence means he has the ability to speak English fluently.
🪶 Explanation (Hindi):
“Can” का प्रयोग क्षमता (ability) दर्शाने के लिए किया जाता है। वाक्य का अर्थ है — वह अंग्रेज़ी धाराप्रवाह बोल सकता है।
(ii) I have a car…..car is very comfortable. (A, An, The)
(ii) I have a car. The car is very comfortable.
(Answer: The)
✅ Explanation (English):
“The” is used before a specific noun already mentioned — here, “car” is already known.
🪶 Explanation (Hindi):
“The” का प्रयोग किसी पहले से ज्ञात वस्तु के पहले किया जाता है। यहाँ “car” पहले बताई जा चुकी है।
(iii) Rajiv has….books in his own library.(much, little, many)
(iii) Rajiv has many books in his own library.
(Answer: many)
✅ Explanation (English):
“Many” is used with countable plural nouns like ‘books’.
🪶 Explanation (Hindi):
“Many” का प्रयोग गिनने योग्य बहुवचन संज्ञाओं के साथ किया जाता है जैसे — books।
(iv) They have been playing cricket………morning.(since, for, to)
(iv) They have been playing cricket since morning.
(Answer: since)
✅ Explanation (English):
“Since” is used for the point of time, and “for” is used for the period of time. “Morning” is a point of time.
🪶 Explanation (Hindi):
“Since” का प्रयोग समय के प्रारंभिक बिंदु (point of time) के लिए होता है, जबकि “for” अवधि (period) के लिए। “Morning” एक समय का बिंदु है।
(v) Ravi is much elder……..me. (then, than, to)
(v) Ravi is much elder to me.
(Answer: to)
Ravi is much elder to me.
हिन्दी में: रवि मुझसे बहुत बड़ा है।
Hint : (Elder, Older, Junior, Senior शब्दों के बाद than की जगह to का प्रयोग होगा तुलना के लिए।)
(vi) We…..to respect our elders. (ought, must, should)
(vi) We ought to respect our elders.
(Answer: ought)
✅ Explanation (English):
“Ought to” expresses moral duty or obligation.
🪶 Explanation (Hindi):
“Ought to” का प्रयोग नैतिक कर्तव्य (moral duty) या दायित्व (obligation) बताने के लिए किया जाता है।
(vii) No other fruit is as………..as mango.(sweet, sweeter, sweetest)
(vii) No other fruit is as sweet as mango.
(Answer: sweet)
✅ Explanation (English):
In a positive degree comparison, we use “as + adjective + as”.
🪶 Explanation (Hindi):
सकारात्मक (Positive degree) तुलना में “as + adjective + as” का प्रयोग किया जाता है। इसलिए “sweet” सही है।
Q.7 Do as directed –
(i)She put the glass on the table. (Change into Negative)
(i) She put the glass on the table.
👉 (Change into Negative)
✅ Answer: She did not put the glass on the table.
Explanation (English):
In the negative form of simple past tense, we use “did not” + base form of verb.
Explanation (Hindi):
साधारण भूतकाल के नकारात्मक वाक्य में “did not” के साथ क्रिया का मूल रूप (base form) आता है।
(ii) The girl is in blue dress. The girl is my sister. (Combine the sentences into an Adjective clause)
(ii) The girl is in blue dress. The girl is my sister.
👉 (Combine into an Adjective clause)
✅ Answer: The girl who is in blue dress is my sister.
Explanation (English):
We use “who” to connect and describe a noun (the girl).
Explanation (Hindi):
“Who” का प्रयोग व्यक्ति के लिए किया जाता है और यह वाक्य को जोड़ता व विशेषण उपवाक्य (adjective clause) बनाता है।
(iii) Ravi knows him. (Change the voice)
(iii) Ravi knows him.
👉 (Change the voice)
✅ Answer: He is known to Ravi.
(Known के बाद to आता है, न कि by)
Explanation (English):
In passive voice, object becomes subject and “is/are + past participle” is used.
Explanation (Hindi):
Passive voice में object को subject बनाया जाता है और “is/are + past participle” का प्रयोग किया जाता है।
(iv) This question is so difficult that we cannot learn it. (Rewrite the sentence replacing “so…that” with “too…to”)
(iv) This question is so difficult that we cannot learn it.
👉 (Replace “so…that” with “too…to”)
✅ Answer: This question is too difficult to learn.
Explanation (English):
“so…that + cannot” can be replaced by “too…to”.
Explanation (Hindi):
“so…that + cannot” वाले वाक्य को “too…to” में बदला जा सकता है, अर्थ समान रहता है।
(v) They did not like him. They did not talk to him. (Join the clauses using “neither…nor”)
(v) They did not like him. They did not talk to him.
👉 (Join using “neither…nor”)
✅ Answer: They neither liked him nor talked to him.
Explanation (English):
“Neither…nor” joins two negative ideas in one sentence.
Explanation (Hindi):
“Neither…nor” का प्रयोग दो नकारात्मक वाक्यों को जोड़ने के लिए किया जाता है।
(vi) As soon as the teacher left the class, the students started shouting. (Rewrite the sentence replacing “as soon as” with “no sooner…….than”.)
(vi) As soon as the teacher left the class, the students started shouting.
👉 (Rewrite using “no sooner…than”)
✅ Answer: No sooner had the teacher left the class than the students started shouting.
Explanation (English):
With “no sooner…than”, the first clause uses past perfect tense.
Explanation (Hindi):
“No sooner…than” के साथ पहले वाक्य में past perfect tense (had + V3) का प्रयोग किया जाता है।
(vii) The teacher said to us, “The earth revolves around the sun.” (Change into indirect speech)
(vii) The teacher said to us, “The earth revolves around the sun.”
👉 (Change into indirect speech)
✅ Answer: The teacher told us that the earth revolves around the sun.
Explanation (English):
Since it is a universal truth, the tense does not change in indirect speech.
Explanation (Hindi):
क्योंकि यह एक सार्वभौमिक सत्य (universal truth) है, इसलिए अप्रत्यक्ष वचन (indirect speech) में काल (tense) नहीं बदला जाता।
SECTION-D
(Literature)
Q.8 Read the following passage carefully and answer the questions that
given below –
Passage (in English):
We have shifted — one hopes, irrevocably — from the mechanistic view to a holistic and ecological view of the world. It is a shift in human perceptions as revolutionary as that introduced by Copernicus who taught mankind in the sixteenth century that the earth and the other planets revolved round the sun. For the first time in human history, there is a growing worldwide consciousness that the earth itself is a living organism — an enormous being of which we are parts. It has its own metabolic needs and vital processes which need to be respected and preserved.
हिन्दी अनुवाद (Translation in Hindi):
हमने — यह आशा करते हुए कि यह परिवर्तन स्थायी है — एक यांत्रिक दृष्टिकोण (mechanistic view) से हटकर अब एक समग्र और पारिस्थितिक दृष्टिकोण (holistic and ecological view) अपनाया है। यह मानव सोच में उतना ही क्रांतिकारी परिवर्तन है जितना कि कॉपर्निकस (Nicolaus Copernicus) द्वारा 16वीं शताब्दी में किया गया था, जब उन्होंने यह सिखाया कि पृथ्वी और अन्य ग्रह सूर्य की परिक्रमा करते हैं।
मानव इतिहास में पहली बार, यह जागरूकता बढ़ रही है कि पृथ्वी स्वयं एक जीवित प्राणी (living organism) है — एक विशाल अस्तित्व जिसका हम हिस्सा हैं। इसके अपने चयापचयिक (metabolic) आवश्यकताएँ और जीवन प्रक्रियाएँ (vital processes) हैं, जिन्हें सम्मान और संरक्षण की आवश्यकता है।
📘 Chapter Name (Class 11 English):
This passage is taken from “The Ailing Planet: The Green Movement’s Role”
by Nani Palkhivala — (Hornbill, Class 11 English).
✳️ Questions and Answers in English and Hindi:
(i)
Question (English):
The “shift in human perceptions” described in the passage is compared to the revolutionary idea introduced by which historical figure?
प्रश्न (हिन्दी):
अनुच्छेद में बताए गए “मानव दृष्टिकोण के परिवर्तन” की तुलना किस ऐतिहासिक व्यक्ति द्वारा प्रस्तुत क्रांतिकारी विचार से की गई है?
Options / विकल्प:
(a) Isaac Newton (क) आइज़ैक न्यूटन
(b) Galileo Galilei (ख) गैलीलियो गैलीली
(c) Nicolaus Copernicus (ग) निकोलस कॉपर्निकस
(d) Charles Darwin (घ) चार्ल्स डार्विन
✅ Answer / उत्तर: (c) / (ग) — Nicolaus Copernicus
(ii)
Question (English):
According to the passage, the new worldwide consciousness is that the Earth is ………
प्रश्न (हिन्दी):
अनुच्छेद के अनुसार, नई विश्वव्यापी चेतना यह है कि पृथ्वी ……… है।
Options / विकल्प:
(a) a machine that can be controlled (क) एक मशीन जिसे नियंत्रित किया जा सकता है
(b) a resource for human consumption (ख) मानव उपभोग के लिए एक संसाधन
(c) an enormous living organism (ग) एक विशाल जीवित जीव
(d) an inanimate object orbiting the sun (घ) सूर्य की परिक्रमा करता हुआ एक निर्जीव पिंड
✅ Answer / उत्तर: (c) / (ग) — an enormous living organism
(iii)
Question (English):
What does the author say the Earth’s “metabolic needs and vital processes” require from humans?
प्रश्न (हिन्दी):
लेखक के अनुसार, पृथ्वी की “चयापचयिक आवश्यकताओं और जीवन प्रक्रियाओं” के लिए मनुष्यों से क्या अपेक्षित है?
Options / विकल्प:
(a) Further scientific study (क) और अधिक वैज्ञानिक अध्ययन
(b) Respect and preservation (ख) सम्मान और संरक्षण
(c) A renewed focus on mechanistic views (ग) यांत्रिक दृष्टिकोण पर दोबारा ध्यान देना
(d) Increased human control (घ) मानव नियंत्रण में वृद्धि
✅ Answer / उत्तर: (b) / (ख) — Respect and preservation
(iv)
Question (English):
The word “irrevocably” in the first sentence most nearly means ………
प्रश्न (हिन्दी):
पहले वाक्य में प्रयुक्त शब्द “irrevocably” का सबसे निकट अर्थ क्या है?
Options / विकल्प:
(a) partially (क) आंशिक रूप से
(b) temporarily (ख) अस्थायी रूप से
(c) reversibly (ग) उलटने योग्य
(d) unchangeably (घ) अपरिवर्तनीय रूप से
✅ Answer / उत्तर: (d) / (घ) — unchangeably
(v)
Question (English):
The passage suggests that humans have moved from a “mechanistic view” to a “holistic and ecological view”. Which of the following best defines the “holistic and ecological view” as presented here?
प्रश्न (हिन्दी):
अनुच्छेद यह बताता है कि मनुष्य “यांत्रिक दृष्टिकोण” से हटकर “समग्र और पारिस्थितिक दृष्टिकोण” की ओर बढ़े हैं। निम्नलिखित में से कौन-सा विकल्प “समग्र और पारिस्थितिक दृष्टिकोण” की सर्वोत्तम परिभाषा देता है?
Options / विकल्प:
(a) Viewing the world as a collection of independent, non-living parts (क) दुनिया को स्वतंत्र, निर्जीव भागों का समूह मानना
(b) Recognizing the Earth as a single, interdependent organism of which we are a part (ख) पृथ्वी को एक परस्पर-निर्भर जीव मानना, जिसका हम हिस्सा हैं
(c) Seeing the world purely as a source for materials and energy (ग) दुनिया को केवल सामग्री और ऊर्जा के स्रोत के रूप में देखना
(d) A scientific perspective that focuses only on biological systems (घ) एक वैज्ञानिक दृष्टिकोण जो केवल जैविक प्रणालियों पर केंद्रित हो
✅ Answer / उत्तर: (b) / (ख) — Recognizing the Earth as a single, interdependent organism of which we are a part
Q.9. (A) Poem Extract
Extract (in English):
It is the engine of her family.
She strokes it full, then flirts out to a branch-end.
Showing her barred face identity mask.
Then with eerie delicate whistle chirrup whisperings,
She launches away, towards the infinite.
From the Poem:
“The Laburnum Top” — by Ted Hughes
(Class 11 English, Hornbill)
Meaning (Summary in English):
The poet describes how the goldfinch bird energizes her nest like an engine powering her family. She fills the nest with life and then flies away into the sky with a soft, mysterious chirping sound.
हिन्दी अनुवाद (Translation in Hindi):
कवि बताता है कि गोल्डफिंच चिड़िया (goldfinch bird) अपने घोंसले को ऐसे जीवंत बना देती है जैसे कोई इंजन अपनी मशीन को चलाता है।
वह घोंसले को जीवन से भर देती है और फिर डाल के सिरे पर जाकर, अपनी धारीदार चेहरे की पहचान दिखाते हुए, एक कोमल सी सीटी जैसी आवाज़ करती हुई, अनंत आकाश की ओर उड़ जाती है।
Questions & Answers (A):
(a) What does the poet mean by “the engine of her family”?
कवि का “the engine of her family” से क्या अर्थ है?
(i) The laburnum tree (क) लेबर्नम का पेड़
(ii) The bird’s nest (ख) पक्षी का घोंसला
(iii) The bird’s song (ग) पक्षी का गीत
(iv) The goldfinch bird (घ) गोल्डफिंच चिड़िया
✅ Answer / उत्तर: (iv) / (घ) — The goldfinch bird
(b) Who does launch away towards infinite?
कौन अनंत की ओर उड़ जाती है?
(i) The engine (क) इंजन
(ii) The family (ख) परिवार
(iii) The bird (ग) चिड़िया
(iv) The mask (घ) मुखौटा
✅ Answer / उत्तर: (iii) / (ग) — The bird
(c) What does ‘delicate’ mean?
‘Delicate’ शब्द का अर्थ क्या है?
(i) Hard (क) कठोर
(ii) Soft (ख) कोमल
(iii) Deliver (ग) पहुँचाना
(iv) Dominant (घ) प्रमुख
✅ Answer / उत्तर: (ii) / (ख) — Soft / कोमल
Q.9. (B) Prose Extract
Extract (in English):
His thoughts were heavy, muddled. The episode he had witnessed at Cardiff station still obsessed him morbidly. He thought of Bramwell, foolishly devoted to a woman who deceived him sordidly, of Edward Page, bound to the shrewish Blodwen, of Denny, living unhappily, apart from his wife. His reason told him that all these marriages were dismal failures.
From the Story:
“Birth” — by A. J. Cronin
(Class 11 English, Snapshots)
Meaning (Summary in English):
Andrew Manson, a young doctor, is lost in deep thought. He recalls unhappy marriages of his friends and feels disturbed, thinking that love and marriage often end in sorrow and disappointment.
हिन्दी अनुवाद (Translation in Hindi):
एंड्रू मैनसन (Andrew Manson) एक युवा डॉक्टर है जो गहरे विचारों में डूबा हुआ है। उसने कार्डिफ स्टेशन पर जो दृश्य देखा था, वह उसे परेशान कर रहा था। वह अपने मित्रों — ब्रैमवेल, एडवर्ड पेज, और डेनी — के असफल विवाहों के बारे में सोचता है और महसूस करता है कि ये सभी शादियाँ असफल रही हैं।
Questions & Answers (B):
(i) Who is ‘He’ in this extract?
इस अनुच्छेद में ‘He’ किसके लिए प्रयुक्त हुआ है?
(A) Joe Morgan (क) जो मॉर्गन
(B) Jack Manson (ख) जैक मैनसन
(C) Susan Morgan (ग) सुसन मॉर्गन
(D) Andrew Manson (घ) एंड्रू मैनसन
✅ Answer / उत्तर: (D) / (घ) — Andrew Manson
(ii) What was his view about the marriages of his acquaintances?
उसका अपने परिचितों की शादियों के बारे में क्या विचार था?
(A) They were huge success (क) वे बहुत सफल थीं
(B) They were huge failures (ख) वे पूरी तरह असफल थीं
(C) They were impeccable (ग) वे त्रुटिरहित थीं
(D) None of these (घ) इनमें से कोई नहीं
✅ Answer / उत्तर: (B) / (ख) — They were huge failures
(iii) What was Andrew Manson by profession?
एंड्रू मैनसन पेशे से क्या था?
(A) Driller (क) खोदाई करने वाला
(B) Compounder (ख) कंपाउंडर
(C) Doctor (ग) डॉक्टर
(D) Numerologist (घ) अंकशास्त्री
✅ Answer / उत्तर: (C) / (ग) — Doctor
(iv) What does the word ‘morbidly’ mean?
‘Morbidly’ शब्द का क्या अर्थ है?
(A) Suggesting a healthy state of mind (क) स्वस्थ मानसिक स्थिति का संकेत देना
(B) Suggesting an unhealthy state of mind (ख) अस्वस्थ मानसिक स्थिति का संकेत देना
(C) Suggesting a perfect state of mind (ग) पूर्ण मानसिक स्थिति का संकेत देना
(D) None of these (घ) इनमें से कोई नहीं
✅ Answer / उत्तर: (B) / (ख) — Suggesting an unhealthy state of mind
Q.10. Answer the following questions in about 30 words each –
(i) Why did the grandmother not like music?
Answer (English):
The grandmother did not like music because she thought it was only for beggars and prostitutes. She believed that music was not meant for gentlefolk.
उत्तर (Hindi):
दादी को संगीत पसंद नहीं था क्योंकि वह मानती थीं कि संगीत केवल भिखारियों और नाचने-गाने वालों के लिए होता है, सभ्य लोगों के लिए नहीं।
(ii) Who were the two crewmen that accompanied the journey?
Answer (English):
The two crewmen were Larry Vigil and Herb Seigler. They helped the narrator in saving the ship during the storm.
उत्तर (Hindi):
दो चालक दल के सदस्य लैरी विजिल और हरब सीगलर थे। उन्होंने तूफान के दौरान जहाज को बचाने में लेखक की मदद की।
(iii) Why was Tutankhamun often called “The Boy King”?
Answer (English):
Tutankhamun was called “The Boy King” because he became the king at a very young age and ruled Egypt for a short period.
उत्तर (Hindi):
तुतनखामन को “बाल राजा” कहा जाता था क्योंकि वह बहुत कम उम्र में मिस्र का राजा बना और थोड़े समय तक शासन किया।
(iv) What are the four principal biological systems of the Earth?
Answer (English):
The four principal biological systems are fisheries, forests, grasslands, and croplands. These provide food and raw materials to humans.
उत्तर (Hindi):
पृथ्वी की चार प्रमुख जैविक प्रणालियाँ हैं – मत्स्य (मछलियाँ), वन, घास के मैदान और कृषि भूमि। ये मनुष्यों को भोजन और कच्चा माल प्रदान करती हैं।
(v) What does the notice “The World’s Most Dangerous Animals” at a cage in the zoo at Lusaka, Zambia signify?
Answer (English):
The notice shows a mirror inside the cage. It means that humans are the most dangerous animals on Earth because they harm nature.
उत्तर (Hindi):
इस पिंजरे में लगा दर्पण दर्शाता है कि मनुष्य ही पृथ्वी का सबसे खतरनाक जीव है क्योंकि वही प्रकृति को सबसे अधिक नुकसान पहुँचाता है।
(vi) Who was Professor Gaitonde and where did he hail from?
Answer (English):
Professor Gaitonde was a historian from Pune. He was an expert in history and studied about different versions of Indian history.
उत्तर (Hindi):
प्रोफेसर गायतोंडे पुणे के एक इतिहासकार थे। वे इतिहास के ज्ञाता थे और भारतीय इतिहास के विभिन्न रूपों का अध्ययन करते थे।
Q.11. Answer the following questions in about 30 words each –
(i) What does the cardboard refer to in the poem “The Photograph”?
Answer (English):
The cardboard refers to the old photograph of the poet’s mother when she was a young girl standing on the beach.
उत्तर (Hindi):
“कार्डबोर्ड” से अभिप्राय उस पुराने फोटोग्राफ से है जिसमें कवयित्री की माँ अपने बचपन में समुद्र तट पर खड़ी हैं।
(ii) What was compared with Goldfinch’s movement?
Answer (English):
The bird’s movement is compared to the smooth and controlled motion of a machine or an engine. This shows how her natural movement has become mechanical due to captivity.
उत्तर (Hindi):
पक्षी की गति की तुलना एक मशीन या इंजन की सुचारु और नियंत्रित गति से की गई है। यह दर्शाता है कि कैद के कारण उसकी स्वाभाविक गति भी यांत्रिक हो गई है।
(iii) What makes the earth beautiful?
Answer (English):
Rain makes the earth beautiful. It nourishes the land, gives life to plants and trees, and adds freshness and greenery to nature.
उत्तर (Hindi):
वर्षा धरती को सुंदर बनाती है। यह भूमि को पोषण देती है, पेड़-पौधों को जीवन देती है और प्रकृति में ताजगी और हरियाली लाती है।
(iv) What has not changed over the years in the poem “A Photograph”?
Answer (English):
The sea has not changed over the years; it is still the same, though people have grown older or died.
उत्तर (Hindi):
कविता में समुद्र नहीं बदला है; वह आज भी वैसा ही है, जबकि मनुष्य बूढ़े हो गए या मर गए।
Q.12. Answer the following questions in about 30 words each –
(i) What according to Aram was his first longing?
Answer (English):
According to Aram, his first longing in life was to ride a horse.
उत्तर (Hindi):
अराम की पहली इच्छा थी घुड़सवारी करना।
(ii) Who was Mrs. Dorling?
Answer (English):
Mrs. Dorling was a woman who took away the narrator’s family belongings during the war, promising to keep them safe.
उत्तर (Hindi):
मिसेज डॉर्लिंग वह महिला थी जिसने युद्ध के दौरान कथाकार के परिवार की चीज़ें सुरक्षित रखने के बहाने अपने घर ले ली थीं।
(iii) Who was Mrs. Fitzgerald?
Answer (English):
Mrs. Fitzgerald was Mrs. Pearson’s neighbor and a fortune-teller. She advised Mrs. Pearson to stop being so soft and to stand up for herself.
उत्तर (Hindi):
मिसेज फिट्ज़गेराल्ड मिसेज पीयरसन की पड़ोसी और एक ज्योतिषी थीं। उन्होंने मिसेज पीयरसन को सलाह दी कि वह बहुत नरम न बनें और खुद के लिए खड़ी हों।
(iv) What impressions of Shahid do you gather from “The Ghat of the Only World”?
Answer (English):
Shahid was a lively, humorous, and kind poet who loved life, poetry, and his friends deeply.
उत्तर (Hindi):
शाहिद एक हँसमुख, दयालु और जीवन-प्रेमी कवि थे जिन्हें कविता और मित्रों से गहरा लगाव था।
Q.13. Answer the following questions in about 75 words each –
(i) Discuss how the author justifies the title “The Ailing Planet”.
Answer (English):
The author calls Earth “The Ailing Planet” because pollution, deforestation, and overuse of natural resources have made it sick. Human greed is destroying the planet’s biological systems. The essay warns us to protect the environment before it’s too late.
उत्तर (Hindi):
लेखक पृथ्वी को “बीमार ग्रह” कहता है क्योंकि प्रदूषण, वनों की कटाई और संसाधनों के अत्यधिक उपयोग ने इसे बीमार बना दिया है। मानव की लालच पृथ्वी की जैविक प्रणालियों को नष्ट कर रही है। यह निबंध हमें पर्यावरण संरक्षण का संदेश देता है।
(ii) Explain three reasons why the grandmother was disturbed when he started going to a city school.
Answer (English):
The grandmother was disturbed because (1) there was no teaching of God or scriptures, (2) he learned music, which she disliked, and (3) she could no longer help him with his studies.
उत्तर (Hindi):
दादी परेशान थीं क्योंकि – (1) स्कूल में भगवान और धार्मिक शिक्षा नहीं दी जाती थी, (2) वहाँ संगीत सिखाया जाता था जो उन्हें पसंद नहीं था, और (3) अब वह उसके पढ़ाई में मदद नहीं कर सकती थीं।
(iii) What difference did you notice between the reaction of the adults and the children when faced with danger?
Answer (English):
The adults were frightened and lost hope during the storm, but the children showed courage and confidence. Their bravery inspired the adults to keep trying and survive.
उत्तर (Hindi):
बड़ों ने तूफान में डर और निराशा दिखाई, जबकि बच्चों ने साहस और आत्मविश्वास दिखाया। उनके साहस ने बड़ों को प्रेरित किया कि वे हार न मानें और जीवित रहें।
Q.14. Answer the following question in about 75 words –
(i) Write the central idea of the poem “Voice of the Rain”.
Answer (English):
The central idea of the poem “The Voice of the Rain” is the eternal cycle of nature and the importance of rain in sustaining life on Earth. The rain introduces itself as the poem’s speaker and describes how it rises from the land and sea as vapor, forms clouds, and returns to the earth as rain to give life and purity. The poet also compares rain to poetry, which also rises from the heart and returns with beauty and meaning.
उत्तर (Hindi):
“The Voice of the Rain” कविता का केंद्रीय भाव यह है कि यह प्रकृति के शाश्वत चक्र और पृथ्वी पर जीवन बनाए रखने में वर्षा के महत्व को दर्शाती है। कविता में वर्षा स्वयं को प्रस्तुत करती है और बताती है कि वह धरती और समुद्र से वाष्प बनकर उठती है, बादल बनती है और फिर वर्षा के रूप में लौटकर धरती को जीवन और शुद्धता प्रदान करती है। कवि वर्षा की तुलना कविता से करता है, जो हृदय से निकलती है और सौंदर्य व अर्थ के साथ लौटती है।
(ii) Write the central idea of the poem “The Photograph”.
Answer (English):
The poem shows how time changes everything and takes away the people we love. The poet remembers her mother through an old photograph and feels deep sadness. The picture reminds her that people may die, but memories captured in photographs stay forever.
उत्तर (Hindi):
यह कविता दिखाती है कि समय सब कुछ बदल देता है और हमारे प्रियजन हमसे दूर चले जाते हैं। कवयित्री अपनी माँ की पुरानी तस्वीर देखकर गहरी उदासी महसूस करती है। यह तस्वीर बताती है कि लोग भले चले जाएँ, पर यादें और तस्वीरें हमेशा जीवित रहती हैं।
Q.15. Answer the following question in about 75 words –
(i) “The Address” is a story of human predicament that follows war. Comment.
Answer (English):
‘The Address’ portrays how war not only destroys lives and homes but also human relationships and trust. The narrator returns to reclaim her past but finds only emotional emptiness and betrayal. It shows the deep scars war leaves on the human soul.
उत्तर (Hindi):
‘द एड्रेस’ यह दर्शाती है कि युद्ध केवल जीवन और घर ही नहीं, बल्कि मानवीय संबंधों और विश्वास को भी नष्ट कर देता है। कथावाचक अपने अतीत को वापस पाने आती है, लेकिन उसे केवल भावनात्मक खालीपन और विश्वासघात ही मिलता है। यह युद्ध द्वारा छोड़ी गई गहरी मानसिक चोट को दर्शाता है।
(ii) Narrate “The Tale of Melon City” in your own words.
Answer (English):
“The Tale of Melon City” is a humorous poem where a foolish king is hanged by his own order. The citizens then choose a melon as their new king, showing blind tradition and absurd justice.
उत्तर (Hindi):
“द टेल ऑफ मेलोन सिटी” एक हास्य कविता है जिसमें एक मूर्ख राजा अपने ही आदेश से फाँसी पर चढ़ जाता है। बाद में जनता एक खरबूजे को राजा बना देती है, जो अंधी परंपरा और मूर्ख न्याय को दर्शाता है।