Q.1. What is Saheb looking for in the garbage dumps? Where is he and where has he come from?
साहेब कूड़े के ढेर में क्या ढूंढता है? वह कहाँ है और कहाँ से आया है?
Answer: Saheb is looking for something valuable like coins or useful items in the garbage. He lives in Seemapuri and has come from Dhaka, Bangladesh.
उत्तर: साहेब कूड़े में कोई कीमती चीज या सिक्के ढूंढता है। वह सीमापुरी में रहता है और ढाका, बांग्लादेश से आया है।
Q 2. What explanations does the author offer for the children not wearing footwear?
लेखक बच्चों के नंगे पांव रहने का क्या कारण बताते हैं?
Answer: The author says some children are too poor to buy shoes. Some say it’s a tradition or custom to stay barefoot.
उत्तर: लेखक कहते हैं कि कुछ बच्चे इतने गरीब हैं कि जूते नहीं खरीद सकते। कुछ बच्चे इसे परंपरा या आदत बताते हैं।
Q.3. Is Saheb happy working at the tea-stall? Explain.
क्या साहेब चाय की दुकान पर काम करके खुश है? समझाइए।
Answer : No, Saheb is not happy. He earns money now but has lost his freedom. He works under someone and does not feel free like before.
उत्तर: नहीं, साहेब खुश नहीं है। अब वह पैसे तो कमाता है, लेकिन उसकी आज़ादी छिन गई है। वह अब किसी और के अधीन काम करता है और पहले जैसा आज़ाद महसूस नहीं करता।
Q.4. What makes the city of Firozabad famous?
फिरोजाबाद शहर को किस चीज़ के लिए जाना जाता है?
Answer: Firozabad is famous for its glass bangle industry. Almost every family in the city is involved in making glass bangles.
उत्तर: फिरोजाबाद अपने कांच की चूड़ियों के उद्योग के लिए प्रसिद्ध है। वहां लगभग हर परिवार चूड़ियाँ बनाने के काम से जुड़ा है।
Q.5. Mention the hazards of working in the glass bangles industry.
कांच की चूड़ियाँ बनाने के काम में क्या-क्या खतरे होते हैं?
Answer: Working in the glass bangle industry is dangerous. Workers suffer from burns, poor eyesight, and many become blind. They work in dark and hot places which affect their health badly.
उत्तर: चूड़ियाँ बनाने का काम खतरनाक होता है। काम करने वालों को जलने, आंखों की रोशनी कमजोर होने और अंधेपन जैसी समस्याएं होती हैं। वे अंधेरे और गर्म कमरों में काम करते हैं जो सेहत के लिए बहुत नुकसानदायक है।
Q.6. Who is Mukesh? What is his dream? (मुकेश कौन है? उसका सपना क्या है?)
Answer: Mukesh is a boy from Firozabad. His dream is to become a motor mechanic.
उत्तर: मुकेश फिरोजाबाद का एक लड़का है। उसका सपना मोटर मैकेनिक बनना है।
Q.7. How is Mukesh’s attitude to his situation different from that of his family?
मुकेश का अपने हालातों के प्रति रवैया अपने परिवार से कैसे अलग है?
Answer: Mukesh wants to break the tradition. Unlike his family, he dreams of becoming a motor mechanic. He wants to choose a different path and live a better life.
उत्तर: मुकेश अपनी पारिवारिक परंपरा को तोड़ना चाहता है। वह अपने परिवार की तरह चूड़ियाँ नहीं बनाना चाहता। वह मोटर मैकेनिक बनना चाहता है और एक बेहतर जीवन जीना चाहता है।
Q.8. What does the title “Lost Spring” symbolize?
शीर्षक “लॉस्ट स्प्रिंग” किसका प्रतीक है?
Answer: The title symbolizes the lost childhood of poor children who are forced into labor instead of enjoying their childhood.
उत्तर: शीर्षक उन गरीब बच्चों के खोए हुए बचपन का प्रतीक है, जिन्हें खेलने-कूदने के बजाय मजदूरी करनी पड़ती है।
Q.9. What does garbage mean to the children of Seemapuri?
सीमापुरी के बच्चों के लिए कचरे का क्या महत्व है?
Answer: For the children, garbage is a source of livelihood and sometimes a way to find something valuable.
उत्तर: सीमापुरी के बच्चों के लिए कचरा जीवनयापन का साधन है और कभी-कभी उन्हें उसमें कुछ कीमती चीजें भी मिल जाती हैं।
Q.10. What message does “Lost Spring” convey?
कहानी “लॉस्ट स्प्रिंग” क्या संदेश देती है?
Answer: The story highlights poverty, child labor, and the need for education and opportunities for poor children.
उत्तर: यह कहानी गरीबी, बाल श्रम, और गरीब बच्चों के लिए शिक्षा और अवसरों की आवश्यकता को उजागर करती है।