Q1: Who wrote “Memories of Childhood”?
(“मेमोरीज ऑफ चाइल्डहुड” किसने लिखी?)
Ans. “Memories of Childhood” is written by Zitkala-Sa and Bama.
(“मेमोरीज ऑफ चाइल्डहुड” ज़िटकाला-सा और बामा द्वारा लिखी गई है।)
Q2: What are the two parts of “Memories of Childhood”?
(“मेमोरीज ऑफ चाइल्डहुड” के दो भाग कौन से हैं?)
Ans. The two parts are:
- “The Cutting of My Long Hair” by Zitkala-Sa, which describes her experiences as a Native American girl in a white-dominated school.
- “We Too Are Human Beings” by Bama, which describes her experiences with caste discrimination in India.
(पहला भाग “द कटिंग ऑफ माई लॉन्ग हेयर” ज़िटकाला-सा द्वारा है, जो एक मूल अमेरिकी लड़की के स्कूल के अनुभव को दर्शाता है।
दूसरा भाग “वी टू आर ह्यूमन बीइंग्स” बामा द्वारा है, जो भारत में जाति भेदभाव के उनके अनुभव को बताता है।)
Q3: Why was Zitkala-Sa unhappy at the boarding school?
(ज़िटकाला-सा बोर्डिंग स्कूल में दुखी क्यों थी?)
Ans. She was unhappy because she was forced to follow the rules of white people and lost her cultural identity.
(वह दुखी थी क्योंकि उसे गोरे लोगों के नियमों का पालन करने के लिए मजबूर किया गया और उसने अपनी सांस्कृतिक पहचान खो दी।)
Q4: What was Zitkala-Sa’s reaction to the cutting of her hair?
(ज़िटकाला-सा ने अपने बाल काटे जाने पर कैसी प्रतिक्रिया दी?)
Ans. She resisted, cried, and hid under a bed, but was forcibly caught and her long hair was cut.
(उसने विरोध किया, रोई और बिस्तर के नीचे छिप गई, लेकिन उसे जबरदस्ती पकड़कर उसके लंबे बाल काट दिए गए।)
Q5: How does Bama describe untouchability in her childhood?
(बामा अपने बचपन में अछूत प्रथा का वर्णन कैसे करती हैं?)
Ans. Bama describes how she saw an elder of her community carrying food for a higher-caste man by holding the packet by its string to avoid “polluting” it.
(बामा बताती हैं कि उन्होंने अपने समुदाय के एक बुजुर्ग को ऊँची जाति के व्यक्ति के लिए खाने का पैकेट डोरी से पकड़कर ले जाते देखा, ताकि उसे “अशुद्ध” न कर दें।)
Q6: How did Bama feel after seeing the elder carrying food like that?
(बामा ने जब बुजुर्ग को इस तरह खाना ले जाते देखा तो उन्हें कैसा लगा?)
Ans. She felt shocked, angry, and humiliated at the caste discrimination in society.
(उन्होंने समाज में जातिगत भेदभाव को देखकर सदमे, गुस्से और अपमान का अनुभव किया।)
Q7: What advice did Bama’s brother give her?
(बामा के भाई ने उन्हें क्या सलाह दी?)
Ans. Her brother told her that education is the best way to fight caste discrimination and gain respect.
(उनके भाई ने उन्हें सलाह दी कि शिक्षा जातिगत भेदभाव के खिलाफ लड़ने और सम्मान पाने का सबसे अच्छा तरीका है।)
Q8: What is the common theme in both stories?
(दोनों कहानियों में समान विषय क्या है?)
Ans. Both stories deal with discrimination—Zitkala-Sa faced racial discrimination, while Bama faced caste discrimination.
(दोनों कहानियाँ भेदभाव पर आधारित हैं—ज़िटकाला-सा को नस्लीय भेदभाव का सामना करना पड़ा, जबकि बामा को जातिगत भेदभाव सहना पड़ा।)
Q9: How did education help Bama?
(शिक्षा ने बामा की कैसे मदद की?)
Ans. Education helped Bama become aware of caste discrimination and fight against it.
(शिक्षा ने बामा को जातिगत भेदभाव के बारे में जागरूक किया और इसके खिलाफ लड़ने में मदद की।)
Q10: What message does “Memories of Childhood” convey?
(“मेमोरीज ऑफ चाइल्डहुड” क्या संदेश देती है?)
Ans. It conveys the message that discrimination, whether based on race or caste, is unjust, and education is a powerful tool to fight it.
(यह संदेश देती है कि भेदभाव, चाहे नस्लीय हो या जातिगत, अन्यायपूर्ण है और शिक्षा इसके खिलाफ लड़ने का एक शक्तिशाली हथियार है।)