Extract 1 (English)
The first day in the land of apples was a bitter-cold one; for the snow still covered the ground, and the trees were bare. A large bell rang for breakfast, its loud metallic voice crashing through the belfry overhead and into our sensitive ears. The annoying clatter of shoes on bare floors gave us no peace. The constant clash of harsh noises, with an undercurrent of many voices murmuring an unknown tongue, made a bedlam within which I was securely tied. And though my spirit tore itself in struggling for its lost freedom, all was useless.
Extract 1 (Hindi)
सेबों की धरती में पहला दिन अत्यंत ठंडा था; क्योंकि जमीन पर अभी भी बर्फ जमी हुई थी और पेड़ बिल्कुल सूने थे। नाश्ते के लिए एक बड़ी घंटी बजी, जिसकी तेज धातुमयी आवाज़ ऊपर वाली घंटाघर से टकराकर हमारे संवेदनशील कानों में घुस गई। नंगे फर्श पर जूतों की खड़खड़ाहट इतनी परेशान करने वाली थी कि हमें बिल्कुल भी शांति नहीं मिल रही थी। चारों ओर फैलती कठोर आवाज़ों का लगातार शोर, और उसके नीचे अजनबी भाषा में बड़बड़ाती कई आवाज़ें, मिलकर ऐसा कोलाहल बना रही थीं जिसमें मैं मानो बंधा हुआ था। और भले ही मेरी आत्मा अपनी खोई हुई आज़ादी पाने के लिए तड़प रही थी, सब व्यर्थ था।
Extract 2 (English)
I was walking home from school one day, an old bag hanging from my shoulder. It was actually possible to walk the distance in ten minutes. But usually it would take me thirty minutes at the very least to reach home. It would take me from half an hour to an hour to dawdle along, watching all the fun and games that were going on, all the entertaining novelties and oddities in the streets, the shops and the bazaar.
Extract 2 (Hindi)
एक दिन मैं स्कूल से घर जा रहा था, मेरे कंधे पर एक पुराना बैग लटक रहा था। दूरी को दस मिनट में तय किया जा सकता था। लेकिन आमतौर पर मुझे घर पहुँचने में कम से कम तीस मिनट लग जाते थे। सड़क, दुकानों और बाज़ार में चल रहे खेल–तमाशे, मनोरंजक नई–नई चीज़ें और अजीब–गजब नज़ारे देखने में मुझे आधे घंटे से लेकर पूरे एक घंटे तक लग जाया करते थे।
Memories of Childhood Summary in English
Memories of Childhood Summary in English “Memories of Childhood” is an autobiographical account that consists of two extracts from the lives of two women, Zitkala-Sa (a Native American) and Bama (a Dalit girl from India). The chapter highlights discrimination, oppression, and the struggle for dignity faced by marginalized communities.
- The First Story – ‘The Cutting of My Long Hair’ by Zitkala-Sa:
Zitkala-Sa, a Native American girl, is forcefully sent to a Christian school where she experiences racial discrimination. She values her long hair as part of her tribal identity, but at school, she is forced to cut it. Despite resisting, she is overpowered, and her hair is cut, symbolizing the loss of cultural identity and forced assimilation. - The Second Story – ‘We Too Are Human Beings’ by Bama:
Bama, a young Dalit girl, narrates her experience of caste discrimination in India. She notices how a man from her community has to carry food in a humiliating manner for an upper-caste landlord, just to avoid “polluting” it. This realization makes her angry, and she understands the deep-rooted inequality in society. Her elder brother encourages her to study hard to fight discrimination and gain respect.
The chapter showcases how both Zitkala-Sa and Bama face oppression but refuse to accept it. They learn that education and self-awareness are the keys to challenging social injustice.
Memories of Childhood Summary In Hindi (हिंदी में सारांश):
“Memories of Childhood” दो महिलाओं, जितकाला-सा (एक नेटिव अमेरिकन) और बामा (एक दलित लड़की) के जीवन की आत्मकथात्मक झलकियाँ प्रस्तुत करता है। यह पाठ भेदभाव, शोषण और गरिमा के संघर्ष को उजागर करता है।
- पहली कहानी – ‘The Cutting of My Long Hair’ (जितकाला-सा):
जितकाला-सा, एक नेटिव अमेरिकन लड़की, को जबरदस्ती एक ईसाई स्कूल में भेजा जाता है, जहाँ उसे नस्लीय भेदभाव का सामना करना पड़ता है। उसके लिए लंबे बाल उसकी जनजातीय पहचान का प्रतीक हैं, लेकिन स्कूल में उसे जबरन बाल कटवाने के लिए मजबूर किया जाता है। वह विरोध करती है, लेकिन उसे रोक लिया जाता है। बाल कटना उसकी सांस्कृतिक पहचान के नुकसान और जबरन पश्चिमीकरण का प्रतीक बन जाता है। - दूसरी कहानी – ‘We Too Are Human Beings’ (बामा):
बामा, एक दलित लड़की, अपने बचपन की घटना को याद करती है, जब उसने देखा कि उसके समाज के लोग छुआछूत के कारण अपमान सहते हैं। एक बार उसने देखा कि एक दलित व्यक्ति को एक ऊँची जाति के जमींदार के लिए भोजन ले जाते समय छूने की अनुमति नहीं थी। यह देखकर उसे गहरा झटका लगा और जातिगत भेदभाव का एहसास हुआ। उसका बड़ा भाई उसे शिक्षा के माध्यम से सम्मान पाने की प्रेरणा देता है।
यह अध्याय दिखाता है कि दोनों महिलाएँ भेदभाव का सामना करती हैं लेकिन इसे स्वीकार नहीं करतीं। वे सीखती हैं कि शिक्षा और जागरूकता सामाजिक अन्याय को चुनौती देने की कुंजी हैं।
Memories of Childhood Moral In English:
The lesson teaches us that discrimination, whether based on race or caste, is unjust and must be challenged. Both Zitkala-Sa and Bama experience oppression but realize that self-awareness and education can help them fight for equality. It emphasizes that one must stand against injustice and work towards a fair society. True progress is possible only when everyone is treated with dignity and respect, regardless of their background.
Memories of Childhood Moral In Hindi (नैतिक शिक्षा):
यह पाठ हमें सिखाता है कि नस्लीय या जातिगत भेदभाव अन्यायपूर्ण है और इसका विरोध किया जाना चाहिए। जितकाला-सा और बामा दोनों शोषण का सामना करती हैं, लेकिन वे यह समझती हैं कि आत्म-जागरूकता और शिक्षा ही समानता की लड़ाई लड़ने का सबसे बड़ा हथियार हैं। यह पाठ हमें यह भी सिखाता है कि हमें अन्याय के खिलाफ खड़ा होना चाहिए और एक निष्पक्ष समाज की ओर काम करना चाहिए। सच्ची प्रगति तभी संभव है जब हर व्यक्ति को सम्मान और गरिमा के साथ देखा जाए, चाहे वह किसी भी पृष्ठभूमि से हो।