Menu Close

Flamingo Chapter 1 The Last Lesson Questions and Answers

1. What was Franz expected to be prepared with for school that day?

(फ्रांज को उस दिन स्कूल के लिए क्या तैयार करने की उम्मीद थी?)

Answer: Franz was expected to be prepared with the rules of participles because M. Hamel, his teacher, had said he would question the class on them.

(उत्तर: फ्रांज को क्रिया विशेषण (Participles) के नियम तैयार करने थे, क्योंकि उसके शिक्षक मि. हामेल ने कहा था कि वह इस पर प्रश्न पूछेंगे।)


2. Why did Franz not want to go to school that day?

(फ्रांज उस दिन स्कूल क्यों नहीं जाना चाहता था?)

Answer: Franz did not want to go to school because he had not prepared his participles, and he was afraid of scolding by M. Hamel. Also, the weather was pleasant, and he wanted to spend time outside.

(उत्तर: फ्रांज स्कूल नहीं जाना चाहता था क्योंकि उसने क्रिया विशेषण (Participles) की तैयारी नहीं की थी, और उसे मि. हामेल की डांट का डर था। साथ ही, मौसम सुहावना था, और वह बाहर खेलना चाहता था।)


3. What changes did Franz notice in the school that day?

(उस दिन फ्रांज ने स्कूल में क्या बदलाव देखे?)

Answer: Franz noticed an unusual silence in the school. M. Hamel was wearing his special dress, and villagers were sitting at the back of the class, showing respect for their language and teacher.

(उत्तर: फ्रांज ने स्कूल में असामान्य शांति देखी। मि. हामेल ने अपना विशेष पोशाक पहना था, और गांव के बुजुर्ग पीछे बैठकर अपनी भाषा और शिक्षक के प्रति सम्मान प्रकट कर रहे थे।)


4. What announcement did M. Hamel make in the class?

(मि. हामेल ने कक्षा में क्या घोषणा की?)

Answer: M. Hamel announced that it was their last French lesson, as an order from Berlin had stated that only German would be taught in schools of Alsace and Lorraine.

(उत्तर: मि. हामेल ने घोषणा की कि यह उनका अंतिम फ्रेंच पाठ था, क्योंकि बर्लिन से आदेश आया था कि अलसैस और लॉरेन के स्कूलों में अब केवल जर्मन पढ़ाई जाएगी।)


5. How did Franz’s feelings about school and M. Hamel change?

(फ्रांज की स्कूल और मि. हामेल के प्रति भावना कैसे बदली?)

Answer: Initially, Franz disliked school and his teacher, but after realizing it was the last lesson, he regretted not learning French and started respecting M. Hamel and his efforts.

(उत्तर: पहले फ्रांज को स्कूल और मि. हामेल पसंद नहीं थे, लेकिन जब उसे पता चला कि यह अंतिम पाठ है, तो उसे फ्रेंच न सीखने का पछतावा हुआ और वह मि. हामेल का सम्मान करने लगा।)


6. What message does “The Last Lesson” convey?

(‘द लास्ट लेसन’ कहानी क्या संदेश देती है?)

Answer: The story conveys the message that one should not take their language and freedom for granted. It emphasizes the importance of one’s mother tongue and patriotism.

(उत्तर: यह कहानी संदेश देती है कि हमें अपनी भाषा और स्वतंत्रता को हल्के में नहीं लेना चाहिए। यह मातृभाषा के महत्व और देशभक्ति को दर्शाती है।)


7. Why were the villagers sitting in the classroom?

(गांव के लोग कक्षा में क्यों बैठे थे?)

Answer: The villagers were sitting in the classroom as a mark of respect for M. Hamel and their French language. They were sad because it was the last French lesson, and they regretted not learning their language properly.

(उत्तर: गांव के लोग मि. हामेल और अपनी फ्रेंच भाषा के प्रति सम्मान व्यक्त करने के लिए कक्षा में बैठे थे। वे दुखी थे क्योंकि यह अंतिम फ्रेंच पाठ था, और उन्हें अपनी भाषा न सीखने का पछतावा हो रहा था।)


8. How did M. Hamel behave during the last lesson?

(मि. हामेल अंतिम पाठ के दौरान कैसे व्यवहार कर रहे थे?)

Answer: M. Hamel was emotional and kind. He did not scold Franz for not preparing his participles. He spoke about the importance of French and how it was the most beautiful and logical language.

(उत्तर: मि. हामेल भावुक और दयालु थे। उन्होंने फ्रांज को क्रिया विशेषण (Participles) न तैयार करने के लिए नहीं डांटा। उन्होंने फ्रेंच भाषा के महत्व के बारे में बताया और कहा कि यह सबसे सुंदर और तर्कसंगत भाषा है।)


9. What did M. Hamel say about the French language?

(मि. हामेल ने फ्रेंच भाषा के बारे में क्या कहा?)

Answer: M. Hamel said that French is the most beautiful, clear, and logical language in the world. He urged the people to never forget it because it is their identity and heritage.

(उत्तर: मि. हामेल ने कहा कि फ्रेंच दुनिया की सबसे सुंदर, स्पष्ट और तर्कसंगत भाषा है। उन्होंने लोगों से कहा कि इसे कभी न भूलें, क्योंकि यह उनकी पहचान और धरोहर है।)


10. Why was M. Hamel wearing his special dress?

(मि. हामेल ने विशेष पोशाक क्यों पहनी थी?)

Answer: M. Hamel was wearing his special green coat, frilled shirt, and black silk cap because it was his last day as a teacher and he wanted to honor the occasion.

(उत्तर: मि. हामेल ने हरा कोट, झालरदार कमीज और रेशमी काली टोपी पहनी थी क्योंकि वह उनका शिक्षक के रूप में अंतिम दिन था और वह इस दिन को सम्मानजनक तरीके से मनाना चाहते थे।)


11. How did Franz feel when he heard it was the last French lesson?

(जब फ्रांज ने सुना कि यह अंतिम फ्रेंच पाठ है, तो उसे कैसा महसूस हुआ?)

Answer: Franz felt shocked and guilty for not paying attention to his studies. He realized the importance of his mother tongue and regretted wasting his time.

(उत्तर: फ्रांज को झटका लगा और अपराधबोध हुआ कि उसने अपनी पढ़ाई पर ध्यान नहीं दिया। उसे मातृभाषा के महत्व का अहसास हुआ और उसने अपना समय बर्बाद करने का पछतावा किया।)


12. What was M. Hamel’s last act before leaving the class?

(मि. हामेल ने कक्षा छोड़ने से पहले क्या किया?)

Answer: Before leaving, M. Hamel wrote on the blackboard in large letters: “Vive La France!”, which means “Long Live France!”. He then gestured for the class to leave and silently stood with a heavy heart.

(उत्तर: कक्षा छोड़ने से पहले, मि. हामेल ने ब्लैकबोर्ड पर बड़े अक्षरों में लिखा: “Vive La France!”, जिसका अर्थ है “फ्रांस अमर रहे!”। फिर उन्होंने शांत भाव से कक्षा समाप्त कर दी और भारी मन से खड़े रहे।)


13. Why was “The Last Lesson” an emotional story?

(‘द लास्ट लेसन’ एक भावनात्मक कहानी क्यों है?)

Answer: The story is emotional because it highlights the pain of losing one’s language and freedom. M. Hamel, Franz, and the villagers realize too late the value of their language.

(उत्तर: यह कहानी भावनात्मक है क्योंकि यह अपनी भाषा और स्वतंत्रता खोने के दर्द को दिखाती है। मि. हामेल, फ्रांज, और गांव के लोग बहुत देर से अपनी भाषा के मूल्य को समझते हैं।)


14. What does the story teach us?

(यह कहानी हमें क्या सिखाती है?)

Answer: The story teaches us that we should value our mother tongue and education before it’s too late. It also emphasizes patriotism and cultural identity.

(उत्तर: यह कहानी हमें सिखाती है कि हमें अपनी मातृभाषा और शिक्षा का महत्व समय रहते समझना चाहिए। यह देशभक्ति और सांस्कृतिक पहचान के महत्व पर भी जोर देती है।)