Q.1. What was Franz expected to be prepared with for school that day?
उस दिन स्कूल के लिए फ्रांज से किस विषय की तैयारी करने की उम्मीद की गई थी?
Answer: Franz was expected to be prepared with the rules of participles because M. Hamel, his teacher, had said he would question the class on them.
उत्तर: फ्रांज को क्रिया विशेषण (Participles) के नियम तैयार करने थे, क्योंकि उसके शिक्षक मि. हामेल ने कहा था कि वह इस पर प्रश्न पूछेंगे।
Q.2. What did Franz notice that was unusual about the school that day?
उस दिन स्कूल में फ्रांज ने क्या अजीब बात देखी?
Answer: Franz noticed an unusual silence in the school. M. Hamel was wearing his special dress, and villagers were sitting at the back of the class, showing respect for their language and teacher.
उत्तर: फ्रांज ने स्कूल में असामान्य शांति देखी। मि. हामेल ने अपना विशेष पोशाक पहना था, और गांव के बुजुर्ग पीछे बैठकर अपनी भाषा और शिक्षक के प्रति सम्मान प्रकट कर रहे थे।
Q.3. What had been put up on the bulletin-board?
नोटिस बोर्ड पर क्या लगाया गया था?
Answer: The notice said that only German would be taught in schools of Alsace and Lorraine.
उत्तर: नोटिस में लिखा था कि अब अलसास और लोरेन के स्कूलों में केवल जर्मन पढ़ाई जाएगी।
Q.4. What changes did the order from Berlin cause in school that day?
बर्लिन से आए आदेश ने उस दिन स्कूल में क्या बदलाव किए?
Answer: It was the last French lesson, and M. Hamel wore special clothes. Everyone, including villagers, came to attend.
उत्तर: वह फ्रेंच का आखिरी पाठ था। एम. हामेल ने खास पोशाक पहनी थी और गाँव वाले भी सुनने आए थे।
Q.5. How did Franz’s feelings about M. Hamel and school change?
फ्रांज की एम. हामेल और स्कूल के प्रति भावना कैसे बदल गई?
Answer: Initially, Franz disliked school and his teacher, but after realizing it was the last lesson, he regretted not learning French and started respecting M. Hamel and his efforts.
(उत्तर: पहले फ्रांज को स्कूल और मि. हामेल पसंद नहीं थे, लेकिन जब उसे पता चला कि यह अंतिम पाठ है, तो उसे फ्रेंच न सीखने का पछतावा हुआ और वह मि. हामेल का सम्मान करने लगा।)
Q.6. What message does “The Last Lesson” convey?
द लास्ट लेसन’ कहानी क्या संदेश देती है?
Answer: The story conveys the message that one should not take their language and freedom for granted. It emphasizes the importance of one’s mother tongue and patriotism.
(उत्तर: यह कहानी संदेश देती है कि हमें अपनी भाषा और स्वतंत्रता को हल्के में नहीं लेना चाहिए। यह मातृभाषा के महत्व और देशभक्ति को दर्शाती है।)
Q.7. Why was M. Hamel wearing his special dress?
मि. हामेल ने विशेष पोशाक क्यों पहनी थी?
Answer: M. Hamel was wearing his special green coat, frilled shirt, and black silk cap because it was his last day as a teacher and he wanted to honor the occasion.
(उत्तर: मि. हामेल ने हरा कोट, झालरदार कमीज और रेशमी काली टोपी पहनी थी क्योंकि वह उनका शिक्षक के रूप में अंतिम दिन था और वह इस दिन को सम्मानजनक तरीके से मनाना चाहते थे।)
Q.8. What was M. Hamel’s last act before leaving the class?
(मि. हामेल ने कक्षा छोड़ने से पहले क्या किया?)
Answer: Before leaving, M. Hamel wrote on the blackboard in large letters: “Vive La France!”, which means “Long Live France!”. He then gestured for the class to leave and silently stood with a heavy heart.
(उत्तर: कक्षा छोड़ने से पहले, मि. हामेल ने ब्लैकबोर्ड पर बड़े अक्षरों में लिखा: “Vive La France!”, जिसका अर्थ है “फ्रांस अमर रहे!”। फिर उन्होंने शांत भाव से कक्षा समाप्त कर दी और भारी मन से खड़े रहे।)