Q.1. What according to the poem is involved in the process of growing up?
कविता के अनुसार बड़े होने की प्रक्रिया में क्या शामिल है?
Answer / उत्तर:
According to the poem, growing up involves gaining maturity, understanding hypocrisy, realizing the difference between truth and falsehood, and becoming independent in thoughts.
कविता के अनुसार, बड़े होने की प्रक्रिया में परिपक्वता आना, दिखावे और पाखंड को समझना, सत्य और असत्य में फर्क जानना और अपने विचारों में स्वतंत्र होना शामिल है।
Q.2. What is the poet’s feeling towards childhood?
कवि की बचपन के प्रति क्या भावना है?
Answer / उत्तर:
The poet feels nostalgic and emotional about his childhood. He misses the innocence, honesty, and simplicity of that phase of life.
कवि अपने बचपन को लेकर भावुक और उदासीन (nostalgic) महसूस करता है। उसे बचपन की मासूमियत, ईमानदारी और सरलता की कमी महसूस होती है।
Q.3. Which do you think are the most poetic lines? Why?
आपके अनुसार सबसे काव्यात्मक पंक्तियाँ कौन-सी हैं? क्यों?
Answer / उत्तर:
The most poetic lines are:
“It went to some forgotten place,
That’s hidden in an infant’s face…”
These lines are poetic because they beautifully express how childhood disappears silently and becomes just a memory hidden deep within a child’s smile.
सबसे काव्यात्मक पंक्तियाँ हैं:
“It went to some forgotten place,
That’s hidden in an infant’s face…”
ये पंक्तियाँ बेहद सुंदरता से यह दर्शाती हैं कि बचपन चुपचाप खो जाता है और एक मासूम बच्चे के चेहरे में ही छिपा रह जाता है।
Q.4. What was the thing that the poet couldn’t find in the books of Geography? (2023)
भूगोल की किताबों में कवि को कौन-सी चीज़ नहीं मिली? (2023)
Answer / उत्तर:
The poet couldn’t find the world of the slum children in the books of Geography. Their poor, hopeless lives were not represented in those ideal, beautiful pictures.
कवि को भूगोल की किताबों में झुग्गी के बच्चों की दुनिया नहीं मिली। उन किताबों में इन बच्चों के गरीबी और निराशा भरे जीवन का कोई उल्लेख नहीं था।
Q.5. What is the central idea of this poem “Childhood”?
इस कविता ‘Childhood’ का केंद्रीय विचार क्या है?
Answer / उत्तर:
The central idea of the poem “Childhood” is the poet’s reflection on the loss of innocence and the moment he stopped being a child. The poem explores how growing up brings awareness, logical thinking, and independence, but it also takes away the purity and simplicity of childhood. The poet misses the carefree, truthful world of a child and feels that childhood quietly slips away and becomes just a memory.
कविता “Childhood” का केंद्रीय विचार यह है कि कवि अपने बचपन के खो जाने पर विचार करता है। यह कविता दिखाती है कि बड़े होने पर इंसान समझदार, तार्किक और स्वतंत्र तो हो जाता है, लेकिन साथ ही वह मासूमियत, सरलता और निष्कपटता भी खो देता है। कवि को बचपन की वह सच्ची और निश्चिंत दुनिया याद आती है, जो अब केवल एक याद बनकर रह गई है।